Scheidsrechters

Hieronder vind je de veel gestelde vragen rondom scheidsrechters. Mocht je nog meer willen weten, kijk ook eens bij de procedures die de KNHB stelt.

Welke spelers worden ingedeeld als scheidsrechter?

• Na een informatieavond over spelbegeleiding delen we tweedejaars C in op de miniwedstrijden (3-, 6- en 8-tal), zo ook eerstejaars B. Als deze spelers hun scheidsrechterdiploma hebben gehaald delen we hen in als scheidsrechter voor elftalwedstrijden.

Hoe vaak moeten de jeugdspelers fluiten per seizoen?

• We delen de spelers in per toerbeurt. Alle spelers komen dus evenredig aan de beurt. In onze administratie houden we een overzichtslijst bij. Reken op drie a vier maal per seizoen.

Hoe weet een speler wanneer hij/zij ingedeeld is om te fluiten?

• Als de planning rond is, wordt dat direct gepubliceerd op de site. Meestal al een aantal weken voor de geplande peeldatum. Ruim een week voor de speeldatum ontvangt de speler een uitnodigingsmail met alle informatie. Als reminder volgt diezelfde week nog een tweede mail.

Als een speler niet kan fluiten?

• Mocht een speler niet kunnen op de geplande datum en tijd, dan moet hij/zij ZELF iemand anders regelen die komt fluiten. Dat is een teamverantwoordelijkheid. Het is fijn als de coach dit ondersteunt door dit regelmatig te melden. Om dit uitvoerbaar te maken, delen we slechts een klein aantal teamleden tegelijk in. Zo is ruilen altijd mogelijk. Ruilen buiten het eigen team mag natuurlijk ook.

Wat als een fluiter zonder vervanging te regelen niet komt opdagen (No-show)?

• Als een ingedeelde scheidsrechter die niet komt opdagen en ook niet zelf voor vervanging zorgt spreken we van No-show. Een (tijdige) afmelding zonder zelf te zorgen voor vervanging geldt ook als No-show. Iedere competitiedag houden we een No-showlijst bij die we aan het einde van de dag mailen naar het wedstrijdsecretariaat.

Stappen No-show:

• Bij de 1e No-show deelt het wedstrijdsecretariaat dit lid twee keer in als scheidsrechter ter compensatie. Dit gebeurt op de eerstvolgende twee wedstrijddagen waarop het team van dit lid thuis speelt. Deze No-show blijft het hele seizoen staan. De coach van je team wordt hierover ingelicht.
  • Bij de 2e No-show zal het clublid de eerstvolgende eigen thuiswedstrijd worden geschorst als speler. De coach van het team wordt hierover ingelicht.
  • Bij de 3e No-show zal er in overleg met het bestuur actie worden ondernomen.

We rekenen op ondersteuning van de coach.

Hoe kan iemand een vervanger doorgeven voor het fluiten?

• De naam van de vervanger(ster) kan per mail worden doorgegeven vóór vrijdag 18.00 uur via dit mailadres: wsjeugd@mhcrosmalen.nl. Het wedstrijdsecretariaat past dit aan op de overzichtslijsten.

Hoe kan een scheidsrechter zich goed voorbereiden op het fluiten?

• Voor het nalezen van de spelregels ga je naar de site van MHC Rosmalen en vervolgens naar Arbitrage en dan Spelregels. Wil je tips voor het fluiten kun je deze vinden op de site onder arbitrage, Tip/QA.

Hoe werkt het DWF?

• Het DWF (digitaal wedstrijd formulier) moet de scheidsrechter na afloop van de elftalwedstrijd invullen samen met de coach van het team. Dit kan via de telefoon. Inloggen kan via: www.mhcrosmalen.nl/formulier. De verificatiecode bestaat uit 4 cijfers en 2 letters, deze krijgt de fluiter via telefoon binnen.

Bij het fluiten van mini wedstrijden wordt er geen DWF door de scheidsrechters ingevuld, dit doen de coaches van de mini teams zelf.

Moeten de jeugdspelers een fluit aanschaffen?

• Als je zelf een goede fluit hebt, gebruik deze dan. Er is altijd een fluit te leen bij wedstrijdtafel. Wel graag na afloop van de wedstrijd weer inleveren.

Fluiten de jeugdspelers alleen?

• 8-talwedstrijd: Een jeugdspeler fluit samen met een ouder. 6-talwedstrijd: De jeugdspeler fluit de wedstrijd zelf en wordt begeleid door een ouder/coach. 3-talwedstrijd: Er worden tegelijkertijd 2 wedstrijdjes gespeeld, waarvan eentje door een ouder wordt gefloten en eentje door een jeugdspeler. Op de elftalwedstrijden plannen we twee jeugdleden in. Zij fluiten de wedstrijd samen.